Digitale dørtelefoner optimerer driften og sparer ressourcer

Den danske proptech-virksomhed WelcomeBob har vind i sejlene med deres digitale dørtelefoner og adgangsløsninger. WelcomeBob har været en af de absolutte pionervirksomheder på den danske proptechscene og har været med fra den spæde start, hvor digitale løsninger stadig var noget helt nyt i ejendomsbranchen.

 

I dag har WelcomeBobs brugervenlige digitalisering af dørtelefonen, der kan automatisere ind- og udflytninger, for alvor fået fat i markedet. WelcomeBob har syvdoblet omsætningen over de sidste 2 år, og forventer endnu en fordobling i år.

 

Den spæde begyndelse banede vejen for de store kunder

WelcomeBob startede som en erhvervsløsning til kontorer og kontorfællesskaber, men i løbet af de sidste to år er mange store ejendomsforvaltere kommet til. Fokus for virksomheden har efterhånden rykket sig i retning af boligejendomme og ungdomsboliger med mange beboere og flytninger.

CFO for WelcomeBob Jonas Meier Uldall forklarer: “Vi kan se, at vi skaber stor værdi for de professionelle ejendomsforvaltere. De sparer på både på etablerings- og driftsomkostningerne og så kommer de tættere på deres kunder. Vores fokus på at skabe værdi til dette kundesegment har gang på gang vist sig som den helt rigtige strategi.”

Efter at have testet WelcomeBob videodørtelefonen i nogle måneder, valgte Balder Danmark, der er en af de større og mere markante ejendomsspillere på det danske marked, i starten af 2022 at gå ind i et større samarbejde med WelcomeBob. Der bliver for Balder Danmark i disse dage installeret 71 dørtelefoner. Valget faldt på WelcomeBob på grund af en øget effektivisering af ejendomsdriften i forbindelse med ind- og udflytninger samt en forbedret brugeroplevelse for beboerne i Balder Danmark bygninger, da det er en central del af Balder Danmark DNA.

 

Ny mulighed for let og direkte kommunikation med beboere

WelcomeBob udvikler i forbindelse med udrulningen af dørtelefonerne nogle helt nye software-funktioner i samarbejde med Balder Danmark. Det drejer sig om en kommunikationsplatform, hvorfra drift-personalet i bygningen kan kommunikere direkte til beboernes telefon, uden at der skal downloades en selvstændig app. Driftspersonalet kan sende beskeder direkte til berørte beboernes mobiltelefoner gennem WelcomeBob app’en og informere om fx lukning af vand, håndværkerbesøg eller andre servicebeskeder.

 

Tidligere var det svært at få alle beboere til at downloade en app – men ikke længere

WelcomeBob har en stor fordel i, at langt de fleste beboere installerer WelcomeBob app’en når en WelcomeBob videodørtelefon bliver installeret på en bygning. Beboerne modtager en invitation på deres e-mail indbakke og downloader derefter app’en, som de kan bruge til at modtage opkald fra dørtelefonen, åbne døren og modtage beskeder. ”Vi har gennem hele udviklingen af WelcomeBob haft et stort fokus på brugervenlighed og let onboarding i vores produkter” udtaler Niels Nydam Andersen, CEO i WelcomeBob. 

Det skal være lige så let at bruge WelcomeBob, som at bruge en normal dørtelefon, samtidig med at vi udnytter de fordele der er, ved at have data og funktionalitet i skyen.”

At WelcomeBob er godt forankret helt ude hos den enkelte beboer er en af de ting, som gør WelcomeBob helt unik. Niels Nydam Andersen forklarer: 

Det er med tiden muligt at bygge mange funktionalitetslag ind i WelcomeBob app’en, men vi er påpasselige med kun at udvikle funktionalitet der giver værdi for kunden og beboerne. Derfor udvikles ny funktionalitet i tæt samarbejde med vores kunder, for at sikre at vi skaber så høj værdi som muligt.”

 

Sparer på naturens ressourcer

Ejendomsbranchens øgede fokus på bæredygtighed de seneste år, er også noget WelcomeBob kan mærke og derfor har WelcomeBob også sat gang i nogle initiativer, som skal dokumentere besparelser på klimapåvirkninger i forhold til traditionelle dørtelefonanlæg. Da der ikke skal installeres modtagerstationer i hver lejlighed når der skal etableres eller udskiftes dørtelefoner, spares der store mængder ledninger og en modtagerstation i hver lejlighed. ”Vi har en forventning om at det drejer sig om mange ton CO2 der kan spares i forhold til installation af traditionelle anlæg, men før ingeniørerne er færdige med at regne på det, er det svært at sige præcist, hvor store besparelserne bliver.” siger Jonas Meier Uldall.

 

Kigger mod udlandet

Der er i løbet af de sidste par år kommet en stigende interesse fra udlandet, selvom det danske marked, har været fokusområde for virksomheden. I dag har WelcomeBob ud over Danmark kunder i Norge, Sverige og Spanien og forventer at vende blikket mere mod udlandet inden for de næste 12 måneder. Jonas Meier Uldall fortæller: 

Det er vigtigt for os at holde vores høje serviceniveau hos vores eksisterende kunder i Danmark, mens vi skalerer vores aktiviteter i udlandet. Det kræver et ekstra gear og god forberedelse inden vi for alvor kaster os over udlandet, men vi skal nok komme dertil. Lige nu er vi glade for vores gode relationer her i Danmark og dem skal vi blive ved med at dyrke.”


 

More from PropTech Denmark


Previous
Previous

Stor dansk proptech-konference samler ejendomsbranchen på tværs af hele Norden

Next
Next

Swedish proptech transforming apartment living hits Denmark